Fråga+Svar

Hej!
Jag är intresserad av att åka till Norge och jobba, precis som du. Dock tycker jag det är lite svårt hur man ska gå tillväga. Jag undrar därför om du har lust att svara på lite frågor? :)
Hade du fixat jobb innan du åkte dit eller hur fick du ditt jobb?
Hur skaffade ni er ett ställe att bo på?

//Evelina

Hej! Vad kul med en fråga, jag får nästan aldrig frågor så jag tänkte att det kunde vara kul att svara på den! :)

Jag är ganska impulsiv och tänker oftast inte efter så mycket när jag gör någonting, så min flytt till Oslo var lite hastig och ogenomtänkt men jag ångrar det icke alls. Jag hade jobb när jag åkte hit som jag hade ordnat genom kontakter hemifrån. Men jag trivdes inte alls och sa därför upp mig ganska snabbt och började söka andra jobb. Efter ett par dagar/en vecka hade jag fått jobbet på Waynes Coffee där jag trivs jättebra. Om du är tjej, framåt och har lite erfarenhet från servicebranschen är det inte alls svårt att få jobb här. Både Mathilda och Sabina som jag bor med fick jobb på max en vecka i café respektive restaurang.

Lägenheten vi bor i hyr vi av en förmedling eller liknande som hyr ut bostäder åt svenskar här i Oslo. Om man bor på det sättet tar hyresvärden oftast sjuka överpriser, så jag rekommenderar att söka efter ett rum privat på facebookgruppen Svenskar i Oslo eller till exempel finn.no. Att bo i kollektiv eller dela lägenhet med andra är en bra början, det är både billigare och faktiskt väldigt kul när man lär känna varandra lite. Här hemma finns alltid någon att umgås med! :)

Sen kommer andra saker att fixa, till exempel skattekort och norskt personnummer, men allt det är lätt att ordna. Oslo är jättefint och norrmän är trevliga, så jag kan verkligen rekommendera dig att flytta hit!

Kommentarer
Postat av: Evelina

Tack för svaret! Jag ska kolla upp det lite närmre!

2012-03-14 @ 17:01:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0